14. mars 2017

Verre enn forventet

De siste dagene har jeg snakket med et par sikkerhetspolitiske "insiders" - begge Republikanere. Hovedinntrykket fra begge to er at Trumps første måneder har egentlig vært langt verre enn forventet. Bekymringene dreier seg neppe om politikken som den nye presidenten forsøker å gjennomføre, men heller om administrasjonens mange brudd med vanlige normer og prosedyrer.

Jeg var nysgjerrig å høre på om det var en tendens til å overreagere på Trumps handlinger fordi han ikke var en vanlig politiker. De var begge like oppgitt og bekymret over administrasjonens handlinger. Budsjettforslagene som skulle kutte drastisk ned på State Department var et eksempel, sammen med Bannon/Kushners møte med Mexicos utenriksminister i det Hvite Hus uten at State var i det hele tatt informert om besøket. Sikkerhetsrådet ser ut til å være helt dysfunksjonell (siden det ikke er fullt bemannet og det Hvite Hus spør dem aldri om informasjon), sammen med State Department. I tillegg ser det ut som om mange av mellom-nivå stillinger i etatene ikke skal fylles simpelthen fordi Trump ønsker å gjøre byråkratiet mindre. Dagens store snakkis om CBOs tall om den republikanske helsereform lovforslag var nok et eksempel, da administrasjonen umiddelbart stilte spørsmål ved CBOs integritet.

Det kan hende at den politiske situasjonen tilspisser seg på slutten av måneden, da nok en gjelds-tak debatt finner sted. Føderale myndigheter går tom for penger dersom et budsjettforlik ikke finner sted. Trump administrasjonen skal etter planen slipper flere detaljer om sitt budsjett på torsdag, noe som helt sikker vil skape flere overskrifter. Det tyder på en kamp innenfor GOP i kongressen, siden mange Republikanske kongressmedlemmer mener nok at Trumps drastisk budsjett går for langt.

Debatten om russisk innblanding i presidentvalget foregår samtidig som debatten om Trumps anklagelser om Obamas ulovlige overvåking av kandidat-Trump i fjor, en høyesterettsdømmer nominasjonskamp, helsereform lovgivningen, og snart budsjettet. Det er såpass mye som foregår samtidig at ingen av sakene blir behandlet ordentlig...det virker som et stort pågående kaos. Fra de jeg har snakket med, blir det bare en bekreftelse på at det vi ser er helt klart et kvalitativt forskjell fra andre nye administrasjoner. Dette er ikke et Hvite Hus som forsøker å finne fotfeste. Det er en stat som er helt ut av balanse.


Michael

1 kommentar:

  1. Dette overrasker meg ikke, det verste er jo at det kaos du beskriver heller ikke bare er et resultat av manglende kompetanse, men faktisk mer er å betrakte som en villet politikk. I følge Bannons tenkesett så er det å skape kaos nødvendig for å få røyket ut den gamle eliten og dens manglende evne/vilje til å tenke nasjonalistisk. Jeg sa før 20. januar at jeg aldri hadde vært bekymret ved et skifte av president, men at jeg nå var alvorlig engstelig for hva som skulle skje. Det du beskriver underbygger følelsen av at det nå kan gå riktig ille med USA, og som et resultat av det også ille for verdenspolitikken som jo fortsatt er i sterkt behov for stabiliserende amerikansk ledelse. Men ut fra det du beretter om er dette lederproblem enda verre enn det jeg konkluderer med i min bok. Jeg sr frem til (eller gruer meg) til neste rapport fra din studietur i Washington. Særlig din prat med Dan Balz.

    SvarSlett